אפקט "רובין הוד"

והשפעותיו על הכלכלה העולמית

הגדרה בויקיפדיה:אפקט מדהים
רובין הוד (Robin Hood) – גיבור עממי אנגלי, אשר על פי הגרסאות בנות ימינו של סיפור עם זה, נהג לקחת מהעשירים ולתת לעניים.
בכנס כלכלי שנערך בטורונטו קנדה בחודש שעבר הוקדש פרק נרחב לאפקט "רובין הוד" והשפעותיו על הכלכלה העולמית. כולם יודעים מי היה רובין הוד ומה מייצגת דמותו במיטולוגיה הבריטית של המאה ה15.

רובין הוד, איור משנת 1754
אפקט "רובין הוד" עוסק במעבר דו סיטרי של כסף ממדינות המערב המפותחות למדינות עולם שלישי המתפתחות ע"י עובדים זמניים, עובדים לא חוקיים ותיירים.

בראייה הצרה שלנו הישראלים, מתממש אפקט זה בשיאו בעבודה בחו"ל, במכירות בקניונים בארה"ב, בבריטניה ובכל מקום בו הישראלים שמו רגלם.
מסקר שנערך בקרב מסיימי עונת הכריסמס של דצמבר 2006 נמצא כי 84% מאותם עובדים ניצלו את הכסף שהרוויחו למטרת טיול בדרום ומרכז אמריקה והמזרח הרחוק.

כספים שבמקורם הסתובבו בצינורות הכלכלה האמריקאית מוצאים את דרכם כיום בחזרה למדינות העולם השלישי. כלכלתה הכוחנית שבבסיסה התפיסה הקפיטליסטית של ארה"ב ספגה מכה קטנה אומנם, אבל את השפעתו האמיתית של הכסף ניתן לראות במדינות מתפתחות אלה.

כספים שמתקבלים מעשרות אלפי ה"backpackers" שפוקדים את כל קצוות תבל תורמים לפיתוח הכלכלות המקומיות ברמת המיקרו ותורמים לצמיחתה ושגשוגה של המדינה ברמת המאקרו. נתון מהדהד מצביע על תלותה של תאילנד בכספי התיירים שמהווים כ60% מהיקף הכלכלה התאילנדית.
באותו סקר נמצא כי 65% מעובדי המכירות ינצלו את הכסף גם לתשלום בעבור הלימודים לתואר ראשון (שכידוע לנו בישראל הוא מהגבוהים בעולם). כסף זה מאפשר לשכבה רחבה מאוד מצעירים בגילאי 22-27 להשתלב באוניברסיטאות ובמכללות הישראליות. סטודנטים אלה הם צינור החמצן של מערכת החינוך הגבוהה בישראל. מערכת שעמדה על סף פשיטת רגל כלכלית שהובילה לפשיטת רגל ערכית וכיום מציגה רווחים תפעוליים ושגשוג אינטלקטואלי.

(הנתונים המובאים בכתבה הם פרי מוחו הקודח של א. ב. צבי. כל קשר בינם לבין המציאות הינו מיקרי בהחלט)

 

אקסטרה - בניית אתרים, קידום אתרים